PROGRAM OPERACYJNY INNOWACYJNA GOSPODARKA
Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii:
Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy
Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych
Indywidualny projekt kluczowy
"Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym"
- Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 115 880 000,00- złotych
- Okres realizacji: od 1 lipca 2008r. do 31 grudnia 2015r.
- Projekt nr: POIG.0101.02-00-015/08
Cel projektu
- Celem strategicznym projektu jest ukierunkowanie realizowanych w kraju prac badawczych w branży lotniczej, na dziedziny które mają lub będą miały decydujący wpływ na poprawę pozycji konkurencyjnej polskiej gospodarki oraz budowę GOW[1] [1] GOW- Gospodarka Oparta na Wiedzy
- Cel projektu jest zgodny z celem głównym POIG oraz celami poddziałania 1.1.2. Strategicznym celem jest Cel główny projektu jest zgodny z celem głównym POIG „Rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa”
Cele szczegółowe
- zwiększenie stopnia wykorzystywania w praktyce gospodarczej wyników prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w polskich jednostkach naukowych;
- zwiększenie podaży nowych, innowacyjnych rozwiązań przydatnych gospodarce;
- zwiększenie efektywności wykorzystania projektów celowych dla realizacji strategicznych celów przedsiębiorstw;
- integracja środowiska naukowego i przemysłowego na poziomie narodowym w dziedzinie wykorzystania technologii inteligentnych w lotnictwie;
- wykreowanie grupy nowych innowacyjnych rozwiązań technicznych tworzących polską specjalność w ww. zakresie;
- rozwój małych firm typu spin-off transferu technologii;
- wprowadzeniem grupy partnerów narodowych do tzw. European Research Area w dziedzinie aeronautyki z aktywnym udziałem w europejskich projektach badawczych 7PR - KE.
- wzrost liczby zgłoszeń patentowych i wdrożeń;
- zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw sektora przemysłu lotniczego;
- zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki na rynku międzynarodowym;
- rozwój poziomu naukowego i technicznego zasobów ludzkich, w wyniku realizacji projektu, wykonawcy uzyskają tytuły zawodowe lub stopnie naukowe – magisterskie, doktorskie, habilitacje.
Główne Zadania Badawcze - Segmenty PK
- ZB1. Opracowanie zaawansowanych procesów obróbki HSM trudnoobrabialnych stopów lotniczych
- ZB2. Modelowanie, konstruowanie i kontrolowanie procesu HSM z uwzględnieniem skonfigurowanego układu maszyna- przyrząd-detal
- ZB3.Opracowanie technologii efektywnego projektowania i produkcji przekładni stożkowych z wykorzystaniem systemu Phoenix firmy Gleason.
- ZB4. Opracowanie nowej, prostszej i tańszej przekładni zębatej w miejsce skomplikowanych i drogich przekładni planetarnych
- ZB5. Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium
- ZB6. Materiały kompozytowe o zwiększonej wytrzymałości i odporności termicznej z wykorzystaniem żywic polimerowych do zastosowań w lotnictwie
- ZB7. Plastyczne kształtowanie stopów magnezu (kucie precyzyjne, tłoczenie, wyciskanie, itd.)
- ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al ( w tym Al.-Li ) oraz Ti
- ZB9. Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych w tym materiały typu Glare
- ZB10. Nowoczesne pokrycia barierowe na krytyczne części silnika
- ZB11. Materiały lotnicze o zaawansowanej strukturze ( monokryształ, krystalizacja kierunkowa )
- ZB12. Odlewanie precyzyjne stopów Ni na krytyczne części silników lotniczych
- ZB13. Opracowanie technologii przetapiania stopów niklu z zastosowaniem modyfikowania nanocząstkami proszków
- ZB14. Materiały inteligentne - oraz bazujące na nich systemy zespolone (ang. smart embedded systems) ZB15. Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji lotniczych zastosowania w lotnictwie
Wnioskodawca i podmioty współpracujące
Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukaszewicza
Koordynator Centrum Zaawansowanych Technologii AERONET "Dolina Lotnicza"
ul. Wincentego Pola, 235-959 Rzeszów
Projekt jest odpowiedzią na wyniki branżowego technologicznego) projektu foresight „Kierunki rozwoju technologii materiałowych na potrzeby klastra lotniczego Dolina Lotnicza”
Polityka sektorowa oraz zbieżność z dokumentami strategicznymi
W zakresie polityk sektorowych dot. lotnictwa, najistotniejszymi dokumentami programującymi w zakresie prac badawczo-rozwojowych są:
- Vision 2020
- Strategic Reasearch Agenda
- Plany strategiczne Europejskiej Platformy Badawczej Zaawansowanej Inżynierii Materiałowej i Technologii EUMAT
- Strategiczny Program Badawczy Polskiego Lotnictwa
- Wyniki projektów typu Foresight
- Program badawczy CZT „AERONET-Dolina Lotnicza
- Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020 r., MNiSW
- Krajowy Program Ramowy (KPR)
- Strategia Rozwoju Województwa Podkarpackiego na lata 2007 - 2020
- Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000 – 2020
- Strategia Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2006-2020
- Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2020
Powiązania projektu z innymi programami lub inicjatywami UE
- 6 PR- P3 (MAT) 1.3. Nanotechnologie i nanonauki, materiały funkcjonalne oparte na wiedzy i nowe procesy produkcyjne i urządzenia;
- P4 (AERO) 1.4 Aeronautyka i przestrzeń kosmiczna.
- Obszary/tematy badawcze w 7PR:
- Transport, włączając aeronautykę, działanie: Aeronautics and air transport: The greening of air transport, Improving cost efficiency;
- Nanosciences, Nanotechnologies, Materials and new Production Technologies, działanie: Materials, New Production, Integration of technologies for industrial applications.
- ACARE , Join Technology Initiative „Clean Sky
KONTAKT
Adres: Powstańców Warszawy 8
35-959 Rzeszów
Bud. L 29B p. 139
Tel. +48 17 865 12 37
Tel. +48 17 865 15 17
Fax: +48 17 854 31 16
E-mail: pkaero@prz.edu.pl
http://pkaero.prz.edu.pl
Kierownik Projektu : dr hab. inż. Romana Ewa Śliwa, Prof. Prz
|